Загальні правила догляду за акумуляторами

Мотоциклетним акумуляторам подобається, щоби ними користувалися. Вони не люблять, коли про них забувають, не використовують та не заряджають.

Усі кислотні акумулятори зазнають ефекту саморозряджання, якщо їх деякий час не заряджати, навіть якщо вони не підключені до мережі. Завдяки своїй конструкції, кислотні акумулятори до мотоциклів ще більше схилні до саморозряджання, ніж інші кислотні акумулятори. Якщо акумулятор досягає ступіня глибокого розрядження, часто його буває вже неможливо відновити, навіть якщо він був відносно новим. Якщо ж акумулятор встановлений на мотоцикл із сигналізацією або іммобілайзером, термін досягнення глибокого розрядження може бути досить коротким — навіть, усього кілька днів.

Регулярне заряджання — це єдиний спосіб запобігти саморозряджанню та збільшити термін служби акумулятора. Більшість розумних зарядних пристроїв комплектуються дротами, що можна назавжди закріпити на акумуляторі та заховати всередину мотоцикла. Тоді щоби зарядити акумулятор, вам знадобиться лише під’єднати роз’єм до зарядного пристрою.

Погода та температура певною мірою впливають на акумулятор. Більш високі температури прискорюють процес саморозряджання. У той же час, не дозволяйте акумулятору переохолоджуватися, оскільки розряджений акумулятор більш схильний до замерзання. Повністю заряджений акумулятор замерзає за температури –5°C, а сильно розрядженний за –1°C.

Чищення

Сульфатація виникає, коли сульфат свинцю (біла речовина) накопичується на пластинах. В результаті це може знищити акумулятор. Щоби запобігти сульфатації, життєво необхідно слідкувати за справністю мотоцикла, тримати клеми акумулятора чистими та від’єднувати його від мережі мотоцикла, якщо він не використовується протягом довгого проміжку часу. Також дуже важливо регулярно заряджати акумулятор, якщо він довго не використовується.

Електроліт

Рідина всередені акумулятора — це електроліт. Це суміш води та сірчаної кислоти, що спричиняє певні хімічні реакції, яки призводять до генерації електрики. У звичайних кислотних акумуляторах треба регулярно перевіряти рівень електроліта та доливати дистильовану воду то потрібного рівня.

Вода поступово випаровується з розчину кислоти, тому періодично необхідно доливати дистильовану або де-іонізовану воду. Не використовуйте звичайну водопроводну воду, тому що вона містить хімічні елементи, що можуть зашкодити акумулятору. Також ніколи не слід доливати кислоту, оскільки це серйозно зменшить термін життя акумулятора.

Підтримувати рівень рідини в акумуляторі важливо, оскільки надто низький рівень зробить акумулятор надто потужним. Це призведе до корозії внутрішніх компонентів акумулятора та короткому замиканню всередині батареї. Типи акумуляторів, що не потребують обслуговування, використовують процеси, що швидко поглинають газ, що виділяється, назад до електроліту, а тому їх ніколи не треба доливати водою.

Заряджання

Ніколи не заряджайте мотоциклетний акумулятор автомобільною зарядкою, навіть недовго. Автомобільні зарядня пристрої видають набагато більший струм, ніж мотоциклетний акумулятор може витримати, а тому це швидко завдасть такої шкоди пластинам, що вони не підлягатимуть відновленню.

Краще за все заряджати акумулятор, знявши його з мотоцикла. Зі звичайних кислотних акумуляторів треба обережно зняти накривку кожного відсіку. Знявши акумулятор, поставте його на рівну поверхню та витріть, приділяючі особливу увагу клемам та поверхнею між ними, оскільки залишки речовини, що проводить струм, призведе до його втрат. Досить ефективно чистити акумулятором бікарбонатом соди й води за допомогою зубної щітки. Після чищення обов’язково витріть акумулятор насухо.

Заряджати акумулятор потрібно у приміщенні, що добре провітрюється, щоби уникнути накопичення вибухонебезпечних газів. Коли під’єднуєте зарядний пристрій, він має бути вимкненим з мережі, при підключенні не утворилися іскри. Під’єднуйте плюс до плюса та мінус до мінуса. Дотримуйтесь рекомендацій виробника щодо заряджання. Будьте обережні, якщо підчас заряджання акумулятор стає надто гарачим на дотик, оскільки перегріта батарея може вибухнути. Якщо акумулятор нагрівся, від’єднайте зарядний пристрій та дайте акумулятору охолонути перед продовженням заряджання.

Коли працюєте з акумулятором, завжди використовуйте захисні окуляри. Відчищуйте будь-які залишки електроліта з поверхні акумулятора. Якщо електроліт потрапить на шкіру, ретельно змийте його. Якщо електроліт потрапить в очі, промийте їх та негайно зверніться до лікаря.

Найбільший струм, яким можна заряджати мотоциклетний акумулятор, становить близько 1 ампера. За допомогою вольтметра слідкуйте за тим, коли акумулятор повністю зарядиться. Для цього під’єднайте вольтметр до клем акумулятора та додайте незначне навантаження (наприклад, увімкніть фару). Заряджений 12-вольтовий акумулятор має показати щонайменше 11,5 В, а 6-вольтовий — щонайменше 5,75 В.

Типи зарядних простроїв

Існує багато різних зарядних пристроїв. Використовуйте лише пристрої, призначені саме для мотоциклів, оскільки автомобільні зарядні пристрої надто потужні.

Ручні зарядні пристрої заряджають акумулятор постійним струмом. За ними треба уважно слідкувати, оскільки вони ніяк не реагують на рівень заряда батареї. Якщо їх залишити без нагляду, вони можуть перезарядити акумулятор, що може вивести його з ладу.

Автоматичні зарядні пристрої поступово знижують струм по мірі зростання напруги на клемах акумулятора. За ними так само потрібно слідкувати, щоби запобігти перезарядженню. Обидва види зарядних пристроїв є досить повільними.

Імпульсні або «розумні» зарядні пристрої слідкують за напругою акумулятора та перемикаються у режим очікування, як тільки батарея повністю зарядиться. По мірі того, як акумулятор природнім шляхом розряджається до певного рівня, зарядний пристрій знову вмикає режим заряджання, щоби тримати рівень заряда на нормальному рівні. Імпульсні зарядні пристрої можна залишати без нагляду на довгі періоди часу, але час від часу слід перевіряти рівень електроліту в акумуляторі.